dijous, 12 de març del 2015

GRAN PRIX DE MONACO


GRAN PRIX DE MONACO



El Gran Premi de Mónegue es realitza amb la celebració del Circuit de Montcarles, un circuit de Fórmula 1 i de GP2, situat a Mónegue, un petit estat europeu que està en ple territori occità.   


És un circuit famós pel seu traçat urbà (passa pels carrers del barri de Montcarles), amb unes vies molt estretes on té més importància l'habilitat del pilot que la potència de la màquina.


La primera vegada que es va disputar aquest circuit va ser l'any 1929, i es van anar fent diferents curses fins l'any 1937. No es torna a córrer fins l'any 1948. El 1950, es va crear el primer campionat de Fórmula 1 i el Circuit de Montcarles ja va ser-hi present com a prova puntuable, tot i que va caler esperar a la temporada del 1955 per que s'incorporés definitivament al calendari. Des d'aleshores s'ha disputat anualment sense interrupció fins a l'actualitat.


El circuit té una extensió de 3.320 m de recorregut, amb una gran quantitat de pujades i de baixades, revolts tancats i estretes vies amb les tanques molt a prop i en molts llocs sense zones d'escapament, per la qual cosa probablement és el circuit més esgotador per als pilots i per als seus vehicles, a causa de la quantitat de frenades i acceleracions necessàries.

També és el circuit més perillós (degut a la manca de zones d'escapament en diversos dels revolts) entre els que actualment s'hi disputen les curses de la Fórmula 1. 


Això, el famós pas del túnel i els revolts a peu del Mar Mediterrani fan que sigui el circuit més espectacular i un dels més seguits pels espectadors a la televisió.






Curiositats:



La idea de crear una cursa pels carrers de Mònaco fou d'Anthony Noghès, president de l'Automobile Club de Monaco i amic de la família Grimaldi. La cursa inaugural es va disputar el 1929 i va ser guanyada per William Grover-Williams amb un Bugatti.


La idea va venir de la necessitat de voler ser reconeguts per l’Associació Internacional de l’època (AIACR) i per això els calia un circuit que es desenvolupés íntegrament dins dels límits del país (en aquells temps el Principat de Mónegue tenia una extensió de 1,5 Km2) i que no passés per altres països com ho feien els que hi havia fins aleshores.


Del Circuit de Montcarles es diu que és el test definitiu d'habilitat al volant d'un Fórmula 1.


És dels més antics dels grans premis de Fórmula 1.


Actualment la corba número 19 del circuit du el nom del seu creador, el monegasc Anthony Noghès.


Le Gran Prix de Monaco va organitzar Le Grand Prix de Monaco Historique per primera vegada l'any 1997 (i per conmemorar el 700è aniversari de la dinastia Grimaldi) en el qual hi corren per damunt del circuit de F1 cotxes de carrera històrics dels anys compresos entre el 1926 i el 1978 en diferents categories. Es celebra cada dos anys, i des del 2002 la joieria suïssa Chopard n'és patrocinadora i cronòmetre oficial. Una sèrie de rellotges d'esport han estat confeccionats per aquesta joieria i que son oferts als guanyadors del circuit.


Montcarles és un barri selecte molt conegut pels seus casinos, pel joc i per la freqüentació de gent famosa.

A Mònaco hi ha dues llengües autòctones: el monegasc (una varietat del nord-italià i més especialment del lígur) i també l'occità (niçard), segons els estudis fets localment pels lingüistes Raymond Arveiller (Étude sur le parler de Monaco, 1967, Comité National des Traditions Monégasques, paràgraf 1) i Charles de Tourtoulon (fi del segle XIX, citat per Arveiller). El francès hi és l'única llengua oficial, però no autòctona. També una part de la població hi parla anglès i italià.




Enllaços:









Fitxes relacionades



per tenir a prop un circuit F1 amb un mecenes molt especial:




per comptar també amb la presència de Chopard:






per no ser l’única cosa on Suïsa hi posa una pinzellada important:



per haver lluitat contra el marquès que també és hereu d'aquest principat:

Ramon Berenguer IV de Barcelona



per pessigar-ne un bocí:

Alps



per ser-ne un reclam turístic:







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada